Sunday 27 November 2016

MAKANAN


Orang di Sabah ni kan ada banyak macam bangsa. Jadi kalau mau cakap pasal jenis-jenis juadah makanan dari semua suka bangsa ndak habis tu mau tulis di sini. Tapi ni hari siurang kasi list 6 yang siurang suka dan rasa ramai juga yang ndak pernah dingar. Ya ini semuanya ada di Sabah bah. Mari kita tinguk 6 Makanan Di Sabah Yang Kawan Kau Mungkin Inda Pernah Dingar Tapi Sedap !

.1. BURAS – BUGIS


Buras
Kalau yang inda pernah jalan pigi area-area Sandakan, Tawau, Kunak – Lahad Datu sekarang jalan! tu mungkin kau tidak akan pernah dingar ini barang ini. Dibuat dari nasi kukus bersantan yang kana bungkus sama daun pisang, mesti ko cakap macam pernah jak ku nampak ni barang ni? Mungkin sebab di KL macam lemang juga bah mangkali ni. Ada versi yang kana masuk serunding daging dalam dia.Hari Raya banyak lau kau nampak di rumah kawan-kawan Bugis mu.


2. LATOK – BAJAU




Latok
Sebelum kau cakap, eh ndak pernah pun saya nampak ini barang di Kota Belud? Suku kaum Bajau terbahagi dua kumpulan yang stay di pantai Barat sama pantai Timur. Yang pantai Barat tu yang macam area Putatan, Tuaran, Kota Marudu, Kota Belud dan Papar gitu. Pantai Timur pula yang besa di laut macam area Kudat, Sandakan, Lahad Datu, Kunak, Semporna dan Tawau. Ni makanan Latok ni suku kaum yang area Semporna lah. Pernah bah ku makan juga ni. Siuk! Bila dia meletup-meletup kana gigit punya siuk. Masin sedia suda sebab memang spesis rumpair laut juga. Macam anggur rupa dia kan? ini ngam kalau kau makan sama sambal kaaa, ikan bakar kaaaa sama nasi yang panas-panas! Adui lapar.

http://planet-milano.blogspot.com/2015/02/makanan-tradisional-bajau-sabah-malaysia.html



No comments:

Post a Comment